In Zevenaar en omgeving zijn tal van B&B’s actief. Logisch, in zo’n mooie veelzijdige omgeving. Binnen het beleid van Gemeente Zevenaar neemt de vrijetijdseconomie dan ook een belangrijke plaats in. Als je kijkt naar de hele provincie, blijkt dat Gelderland één van de meest bezochte provincies is èn één van de provincies met de meeste B&B’s. Belangrijk dus om je te kunnen onderscheiden en je online marketing op orde te hebben.
Hieronder vind je een aantal marketing speerpunten die jou, als B&B eigenaar, kunnen helpen zichtbaar te worden en te blijven tussen alle andere aanbieders.
Nieuwe en terugekerende bezoekers
Je kunt jouw B&B bezoekers grofweg verdelen in in twee groepen; de nieuwe bezoeker en de terugkerende bezoeker. Beide doelgroepen hebben overlappende behoeftes maar kun je op een net andere manier benaderen.
Website
Om nieuwe bezoekers te trekken zul je informatie moeten verstrekken over jouw B&B. Wat maakt jouw accommodatie uniek? Is het de accommodatie zelf? Of is het juist de omgeving? Een website is uitermate geschikt om dit aan je klanten te laten weten. Houd bij het maken van een website wel een aantal zaken in je achterhoofd.
- Duidelijke menustructuur is van belang om te voorkomen dat klanten afhaken omdat ze niet vinden wat ze zoeken.
- Maak je website persoonlijk. De klant wil dolgraag weten bij wie ze nou eigenlijk gaan logeren.
- Is mijn datum nog beschikbaar? Heb je eindelijk een leuke stek gevonden, wil je het liefst meteen weten of je je koffers al kunt inpakken. Zorg dus dat de beschikbaarheid duidelijk wordt weergegeven.
- Wat is er in de omgeving allemaal te doen? Vind ik in de omgeving dat leuke winkelcentrum? Of kan ik er s’ avonds een fijn terrasje pakken? Zorg dat jouw klant een duidelijk beeld krijgt van wat er allemaal te doen is (of juist niet).
- Check de snelheid. Niets zo hinderlijk als wachten op een trage website, foto’s die moeten laden enzovoort. Dit is de nummer 1 reden dat potentiële klanten binnen no-time je website verlaten. Met een paar slimme trucjes is dat zeker te voorkomen. Zorg dat je deze dan ook toepast.
- Verouderde website. Neem minimaal 1x per jaar je website onder de loep. Klopt alles nog wat er op staat? Geen oude nieuwsberichten? Geen grotere afknapper dan een verouderde website.
Google en SEO
Tussen al die collega B&B’s wil je natuurlijk wel opvallen en vooral goed gevonden worden. Houd daarom bij de teksten en opmaak van je website in de gaten dat Google zich richt op de eindgebruiker, of te wel; jouw klant. Hoe meer waardevolle informatie voor jouw klant aanwezig is op je site, hoe hoger Google jou zal ranken. Linkbuilding is daar, onder andere, een mooie tool voor.
Linkbuilding
Als je op jouw website links plaats naar externe bronnen en andere website een link naar de jouwe plaatsen, noemen we dat Linkbuilding. Het doel hiervan is om jouw website populairder te maken en een hogere autoriteit op te bouwen, die Google vervolgens beloont met een hogere positie in de organische zoekresultaten. Je kunt Linkbuilding toepassen op verschillende platformen en websites. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar samenwerking met lokale partijen. Denk aan de restaurants en winkels in de omgeving. Maar misschien kun je ook wel een mooie arrangement opzetten met meerdere B&B’s die allemaal aan diezelfde populaire wandelroute liggen. Hiermee versterk je elkaar en je omgeving.
Blog
Met blogs en nieuwsberichten kun je je Google positie eveneens verhogen. Houd daarbij de SEO richtlijnen in de gaten als je teksten opmaakt. Korte, leesbare zinnen, opgedeeld in duidelijke alinea’s, doen het goed. Met een gerichte “call to action” duw je jouw potentiële klant als het ware in de juiste richting. Zorg er vooral voor dat jouw nieuwspagina ook echt nieuws blijft bevatten. Scroll regelmatig door je berichten en herschrijf eventueel artikelen die nog actueel zijn. Maar alsjeblieft, vermijd dat het enige nieuws dat te vinden is, dat van vorig jaar is. Dan is het nog beter om alles weg te halen.
Google Analytics
Een goed beeld van jouw website bezoekers krijg je door een gedegen analyse. Dit kun je perfect doen door eens diep in Google Analytic te duiken. Je haalt hiermee heel veel informatie boven tafel. Wie bezoeken jouw site, en hoe vinden ze deze? Welke zoekwoorden worden gebruikt? Welke pagina’s zijn populair? En welke pagina’s verdienen een verbetering? Als je hiermee aan de slag gaat zul je zien dat dit ook meer bezoekers en dus gewoonweg meer omzet op gaat leveren.
Terugkerende bezoekers
Terugkerende bezoekers zijn een bron van informatie voor je B&B. Je kunt ze op verschillende manieren benaderen en inzetten voor je bedrijf.
E-mailmarketing
Juist deze groep, waarvan je al veel informatie hebt, kun je heel goed benaderen via e-mailmarketing. Door middel van verrijking van je e-mailbestand kun je gericht en heel persoonlijk mailen.
- Heb je een stille periode voor de boeg? Schrijf deze groep eens aan en doe ze een mooi aanbod. Wijs ze hierbij op nieuwe mogelijkheden binnen je regio, of herinner ze eraan waarom ze eerder voor jouw B&B hebben gekozen.
- Wordt er een nieuw outlet centrum of andere bezienswaardigheid geopend? Nodig ze uit om deze als een van de eerste te bezoeken. Iedereen wil toch graag als VIP uitgenodigd worden?
Ambassadeurs
Je kunt deze terugkerende bezoeker heel goed als ambassadeur inzetten. Vraag in je nieuwsbrief gericht om reviews. Onweerstaanbaar voor nieuwe bezoekers en ze zorgen voor een hogere Google ranking.
Social Media
Waardevol is het ook om je bezoekers zover te krijgen dat je je volgen op social media. Misschien hebben zij wel prachtige foto’s die je mag reposten. Of willen ze je noemen in hun berichten.
Een dag door de ogen van een toerist, kan je heel veel nieuwe inzichten opleveren. Hiermee kun je dan weer verder aan de slag in je marketing plan.
Aan de slag
Als jij met bovenstaande punten aan de slag gaat, zul je zien dat je weer met een frisse blik naar de B&B gaat kijken. Vind jij het desondanks lastig je Unique Selling Points te benoemen of loop je tegen vragen aan? Ik kom graag een keer een kop koffie doen! Je krijgt dan een eerlijke mening zonder verdere verplichtingen.
Wil je graag meer van dit soort artikelen en tips? Schrijf je dan onderaan de pagina in voor mijn nieuwsbrief. Ik deel regelmatig tips en trucs op het gebied van online marketing.